DOTTY beauty & gastro blog

DOTTY beauty & gastro blog

Ribizli szörp

Bio gyümölcsből édes bambi...

2015. augusztus 23. - DOTTY beauty and gastro blog

A lekvár főzés mellett már csak a szörpkészítés lehet nagyobb öröm nálam. Megint szép ribizkék termettek a kertünkben (Apa tuti énekel nekik délutánonként, mert valami eszméletlen édeskésekre sikerültek idén). :)

ribizi_szorp_1.png

Hasonlóan a lekvárjaimhoz, ebbe sem teszek semmilyen mesterséges tartósító szert, hőkezeléssel dolgozom.

Képzeljétek el, kb 1,5 hétig kerestem a tavalyi receptemet, amit három helyre is rögzítettem, hogy tuti meglegyen – természetesen nem találtam meg, úgyhogy feltett szándékom, hogy nyitok egy füzetet, aminek az egyik végében ezeket fogom vezetni: „dolgok, amiket jól elteszek, hogy meglegyenek” a másik végében pedig ezeket: „dolgok, amiket azért írok fel, hogy ne felejtsem el őket”…

Azért éltem meg ezt kevésbé higgadtan, mert a lekvárokkal ellentétben a szörpkészítés nem vált még rutinná, és nem tudtam pontosan az arányokat (előző évben is végig izgultam, hogy vajon ki fog e forrni a gyümi vagy eltaláltam az arányokat?? Na de most aztán levésem ide is, így jövőre nem leszek bajban. :)

ribizi_szorp_2.pngVisszakanyarodva a recepthez, már mutatom is a hozzávalókat:

5 kg ribizli

3 kg gyümölcscukor

2 l szénsavmentes ásványvíz

25 g citromsav

grapefruit mag csepp

fa csipesz

2-3 decis üvegek

ribizi_szorp_3.pngSzóval az előkészületekről annyit, hogy az üvegeket itt is gondosan el kell mosni, és grapefruit cseppel (40 csepp / fazék víz) kell gondosan kifőzni, és a vízből kivétel után rögtön szájával lefelé fordítva hagyni kihűlni addig, míg bele nem szűrjük a szirupot. Ezért az év során szorgalmasan gyűjtögettem a 2 decis Sió üvegeket.

A ribizli szárazásától Apukám megint megmentett, mert már „konyhakészen” kaptam - nagy puszit küldök innen is! :) Egyébként próbáltam bevetni mindenféle technikát – pl villát áthúzni a fürtön, de nem volt se hatékonyabb se gyorsabb ez a művelet - sajnos nem lehet elkerülni a bogyók lecsiborászását a szárról, főleg azért, mert, ha rajta hagynánk megkeserítené a levünket.

ribizi_szorp_5.png

3-4-szer átmosom vízzel a ribizlit, majd összenyomkodom kézzel, és beleteszem a gyümölcscukrot. Egy vadi új, jól átmosott obi-s vödörben kevertem össze mindezt, plusz hozzáöntöttem a mentes ásványvizet is (fel lehet engedni csapvízzel is, de nálunk kicsit vas ízű a víz, ezért inkább ásványvízzel hígítottam a gyümölcsöt).

ribizi_szorp_6.png

ribizi_szorp_7.png

Én most, hogy nem volt akkora meleg, 2 napig hagytam ázni és érni a ribizlit a cukros vízben (azért naponta 3-4-szer átkevertem, és folyamatosan ellenőriztem nem pezsgett e fel). Ha nagy melegben készítitek, akkor 1 nap bőven elegendő lesz (a fenti első képen az első nap után, a második képen a második nap utáni állapot - a színén látszik leginkább a különbség, utóbbi sokkal sötétebb).

ribizi_szorp_8.png

ribizi_szorp_9.png

Tavaly egy tiszta konyharuhát fogtam be a ribizli átpréseléséhez, most viszont egyik barátnőm tippjének köszönhetően a gyógyszertárban kemény 300 ft-ért vettem egy úgy emlékszem 120x90 cm-es nagy, dupla géz darabot, amivel a korábbihoz képest pikk-pakk átnyomkodtam a gyümölcsöt.

Egy üveg tálat kibéleltem a gézzel és bögrével átmertem a vödörből a „masszát”.

ribizi_szorp_10.png

ribizi_szorp_11.png

Az első gézes szűrés után még egyszer átszűrtem a folyadékot egy apró lyukú szitaszűrőn (fontos, hogy ne fémből legyen), így a véletlenül belepottyant szemeket is sikerült kihalászni a léből, így szép tiszta lesz.

ribizi_szorp_12.png

ribizi_szorp_13.png

Az 5 kg ribizliből végül olyan 1 kilónyi mag és héj az, amit ki kell dobni, a többi hasznosul a szörpünkben.

ribizi_szorp_14.png

Ezután felforralom és sziruppá főzöm a levet, majd hozzákeverem a citromsavat, felfőzöm azt is, és már mehet is az üvegbe adagolás egy tölcsér segítségével.

ribizi_szorp_4.png

Lévén tartósítószer mentes szörpről, felbontás után ezt is 1-2 hét alatt el kell fogyasztani, és hűtőben kell tárolni, nehogy megromoljon (de hát valamit valamiért).

ribizi_szorp_15.png

Ebből az adag gyümölcsből 26 db 2 decis üveg szörpöm lett (igaz nem olyan sűrű, mint a bolti, és picit többet is kell önteni a pohárba, amikor hígítod vízzel, de ízre mennyei – ezt garantálom! :)

 Ha tetszett a bejegyzés, kérlek kövessétek a blog facebook és instagram oldalait is, köszönöm!

 

Ti hogy készítitek a szörpöket? :)

A bejegyzés trackback címe:

https://dottybeautyandgastroblog.blog.hu/api/trackback/id/tr837727344

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tóth Viola 2015.08.23. 12:59:14

Nagyon jól néz ki! :) jut belőle kóstoló? :)

C8H10N4O2 2015.08.24. 12:26:28

Fincsi, kóstoltam!:D
Még natúr joghurtba is mehet, pici mézzel. Isssteni!;)

DOTTY beauty and gastro blog 2015.08.26. 20:12:30

@Tóth Viola: Persze, hogy jut, a héten ünnepélyesen át is adom, mit szólsz? :)

DOTTY beauty and gastro blog 2015.08.26. 20:14:00

@C8H10N4O2: Jujj, micsoda dícséret! Köszönöm szépen! :)
süti beállítások módosítása