DOTTY beauty & gastro blog

DOTTY beauty & gastro blog

Bio baracklekvár

Nyárzáró jammelés…

2016. szeptember 19. - DOTTY beauty and gastro blog

Tavasz és őszkedvelőként és egyben határozott nyárkerülőként egy óriási pozitívumot tudok ennek az évszaknak tulajdonítani, ami nem más, mint a zamatos érett gyümölcsök létezése.bio_baracklekvar_1.pngEgész évben ezekért a gyümikért sóvárgok (mert valljuk be a fóliás vagy import gyümölcsöknek csak nem olyan az ízük, mint az igazi, bio, nap érlelte párjuknak).

… és, ha már a kertekből jut a pálinkának való mellett lekvárnak is, akkor lobbizok is értük serényen, mert nem múlhat el úgy nyár, hogy valamit ne főzzek be, de iziben.. :)bio_baracklekvar_2.pngMilyen hozzávalókra van szükségünk?:

8 kg barack (vegyesen őszi és csupasz)

0,7 kg gyümölcscukor

grapefruit mag csepp

fa csipesz

befőttesüvegek

Idén 8 kg meglepetés barackot kaptam, csupaszt és, ahogy a haverom mondja gumibarackot, ami kifejezetten befőzésre alkalmas, mert kicsit keményebb fajta.bio_baracklekvar_3.pngÉn nem szöszöltem azzal, hogy meghámozzam vagy előfőzzem, hogy leugrasszam a héját róluk, hanem rajtuk hagytam és csak felkockáztam őket (a magjukat persze kiszedtem, az nem kell nekünk).bio_baracklekvar_4.pngMiután feldaraboltam az egészet, odatettem először magasabb (8-ason) főni, majd lejjebb vettem közép „lángra”. Miközben elkezdett hevülni a lábas, odatettem egy kávét is, mert a befőzés egy több órás project, ahol fontos az éberség (ha pedig kávéfüggő vagy, mint én, akkor már csak az íze kedvéért is ajánlok egy feketét a színpompás fazék mellé). :)bio_baracklekvar_5.pngÉn most sztereóban tettem oda a lekvárnak valót, és miközben elkezdett levet ereszteni a gyümölcs, az üvegeket is előkészítettem hőkezelésre.bio_baracklekvar_6.pngOtthon Anyáéknál körülbelül 120 befőttes üveg várja, hogy felhasználjam, de mivel ez tényleg meglepi gyümölcs szállítmány volt, így be kellett szerezzek üvegeket, ezekre az abszolút dekoratív arany tetős, 2 decis hatszögletű mini üvegekre pedig a Spar-ban találtam rá (úgy emlékszem 2600 ft volt 14 db). Még sohasem sikerült egyforma üvegekbe lekvárt tennem, mindig kis szedett vetett társaságba mertem bele a ragacsos masszát, de most idén szépen egyenruhában sorakozhattak a kicsikék.bio_baracklekvar_7.png

bio_baracklekvar_8.pngA már jól bevált üveg kifőzést alkalmaztam most is, mivel nem használok semmilyen tartósítószert vagy zselésítőt, fixálót. A szokásos 6 liter vízben 40 grapefruit mag cseppet forraltam és olyan ötösével 20-25 percen keresztül főztem az üvegeket és a fémtetőket is. Fontos, hogy ahogy kiemeljük a fazékból őket, rögtön szájukkal lefelé fordítva helyezzük az opálos üvegeket egy tiszta konyharuhára, ne mozgassuk, hogy a sterilizálást ne tegyük tönkre.bio_baracklekvar_9.pngA gyümölcscukrot körülbelül félidőnél teszem hozzá a dzsemhez, a kezdéstől számított 2.-3. órában (6 kilónként 0,5 kg-ot). Aki már készített lekvárt az tudja, hogy akármilyen fazekat is választunk, a benne lévő lekvárnak valót folyamatosan kavargatni kell, mert pillanatok alatt leragad.. ha véletlenül mégis odakapna, akkor se ijedjetek meg, felkapargatás nélkül öntsétek át gyorsan egy tiszta fazékba az egészet, és folytatódhat minden ott, ahogy az imént abbahagytátok.

Lévén természetes tartósításról, ne feledjétek, hogy felbontás után hűtőben kell tárolni a lekvárokat, így olyan kb 2-3 hétig fogyaszthatóak.bio_baracklekvar_10.pngTudom sokaknak furcsán hangzik, de imádom nézegetni, ahogy a gyümölcsdarabkák lassan, méltóságteljesen szétesnek, könnyed, mégsem egységes masszát alkotva bugyog a fazékban.

A legeslegjobb rész pedig az üvegekbe való kimérésük, meg ahogy végig lehet vizslatni a már elkészült lekváros üvegeket, óó hát az nagyon jó dolog szerintem. :)

Ha tetszett a bejegyzés, kérlek kövessétek a blog facebook és instagram oldalait is, köszönöm!

 

Ti milyen ízű lekvárokat szerettek a legjobban?

A bejegyzés trackback címe:

https://dottybeautyandgastroblog.blog.hu/api/trackback/id/tr4911727973

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása